شنبه , 27 ژوئن 2026 2026 - 06 - 27 ساعت :
» عمومی و سرگرمی » واکنش محتاطانه نبیه بری به توافق؛ مخالفت سیاسی بدون تحریک خیابان
واکنش محتاطانه نبیه بری به توافق؛ مخالفت سیاسی بدون تحریک خیابان

واکنش محتاطانه نبیه بری به توافق؛ مخالفت سیاسی بدون تحریک خیابان

ژوئن 27, 2026 001

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مخالفت «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان با «توافق چارچوب» میان لبنان و رژیم صهیونیستی، با وجود افزایش سطح اعتراضات سیاسی او، با دعوت به آرامش در سطح خیابان‌ها همراه بوده است. واکنش دوگانه نبیه بری به توافق دولت لبنان با اسرائیل: برافراشتن پرچم اعتراض سیاسی همزمان دعوت به آرامش توصیف می‌شود.

منابع نزدیک به دو جریان شیعه لبنان؛ حزب‌الله و جنبش امل در این باره اعلام کردند که نبیه بری از محتوای این توافق غافلگیر شده و پیش از آن از مفادش مطلع نبوده است.

به گزارش الشرق الاوسط، این منابع تصریح کردند که بری از طریق رسانه‌ها در جریان این توافق قرار گرفته و هیچ‌گونه مشورت قبلی یا اطلاع‌رسانی رسمیِ متعاقب آن، با وی صورت نگرفته است.

خبرنگار الشرق الاوسط از رئیس پارلمان پرسید که آیا محتوای توافق را دیده است؟ که او پاسخ داد: آن را خواندم و در آن فتنه دیدم.

بری سپس بیانیه کوتاهی منتشر کرد که با این جمله آغاز شد: «ای اهالی من در لبنان! تمام لبنان! این فتنه است.» او در ادامه، جمله‌ای منتسب به امام علی (ع) را که به عنوان ضرب‌المثلی در مواجهه با فتنه‌ها به کار می‌رود، نقل کرد: «در فتنه، چونان بچه‌شتر دو ساله‌ای باش که نه پشتی برای سواری دارد و نه پستانی برای دوشیدن شیر.»

«ابن اللبون» به شتر نابالغی گفته می‌شود که نه قدرت سواری دادن دارد و نه شیردهی؛ از این رو سیاستمداران لبنانی این سخن را دعوتی به تعقل و خویشتنداری تفسیر کردند.

منابعی در دو جریان اصلی شیعه لبنان موسوم به «دوگانه شیعی» گفتند دولتی که این توافق را امضا کرده، باید از پیامد‌های آن پیشگیری کرده و این «خطا» را اصلاح کند.

این منابع خاطرنشان کردند که هدف رژیم صهیونیستی از محتوای این توافق، در کنار سایر اهدافش، منفجر کردن «توافق آمریکایی-ایرانی» از طریق به آتش کشیدن میدان لبنان است.

این در حالی است که ساعاتی پیش شیخ «نعیم قاسم» دبیرکل حزب الله لبنان نیز با بیان اینکه «توافق‌نامه چارچوب» تسلیم حاکمیت لبنان است، به اشغالگری مشروعیت می‌بخشد و عقب‌نشینی را به خلع سلاح مقاومت مرتبط می‌کند، خواستار رد این توافق‌نامه و پایبندی به یادداشت‌تفاهم ایران و آمریکا و ادامه مقاومت تا آزادسازی کامل لبنان شد.

دبیر کل حزب الله تأکید کرد توافق چارچوب در واشنگتن تحقیرآمیز، شرم‌آور و تسلیم حاکمیت است. این توافق باطل و بی‌اعتبار است و مفاد تفاهم‌نامه ایران و آمریکا باید اجرا شود. ما تمام ابزار‌های لازم را دنبال خواهیم کرد و فشار‌های بین‌المللی و عربی را اعمال خواهیم کرد تا دشمن اسرائیلی را مجبور به رعایت بند اول تفاهم‌نامه و خروج از لبنان کنیم.

لبنان و رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از پنج دور مذاکره و چهار روز رایزنی در واشنگتن با میانجیگری آمریکا، چارچوبی برای توافق در آینده دست یافتند. این چارچوب با حضور «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه آمریکا، «ندا حماده معوض» سفیر لبنان در آمریکا و «یخیل لیتر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن به امضا رسید.

بر اساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس، این توافق‌نامه، مسیر مذاکرات آتی میان دو طرف را ترسیم کرده و شامل اقدام‌های اجرایی اولیه است. این پایگاه به نقل از یک مقام اسرائیلی اظهار کرد که بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی تا زمان خلع سلاح حزب‌الله، حضور خود را در منطقه امنیتی موسوم به «خط زرد» حفظ خواهد کرد.

«شیخ احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان نیز با انتقاد از این توافق گفت دولت کنونی کلید حاکمیت بیروت را به واشنگتن و تل‌آویو سپرده است. وی این توافق را یکی از بزرگ‌ترین فجایع ملی لبنان دانست و تأکید کرد که چنین اقدامی نه مشروعیت قانونی دارد و نه نماینده اراده ملت لبنان است.

«عدنان منصور» وزیر خارجه اسبق لبنان نیز با اشاره به توافق انجام‌شده با اسرائیل گفت این توافق می‌تواند دولت لبنان را در تقابل با حزب‌الله قرار دهد و پیامد‌های خطرناکی برای کشور داشته باشد. وی افزود برخی تصور می‌کنند اسرائیل به‌راحتی از لبنان خارج می‌شود، در حالی که تجربه نشان داده این رژیم با فریبکاری و تعلل، اهداف خود را دنبال می‌کند.

«شیخ حسین زین‌الدین» از شخصیت‌های دینی لبنان در واکنش به این توافق اعلام کرد که قربانیان اصلی آن حاکمیت لبنان، صلح داخلی، ارتش و ساکنان روستا‌های اشغال‌شده هستند. او در عین حال تأکید کرد که مقاومت به فداکاری عادت دارد و در برابر چنین روندی تسلیم نخواهد شد.

«حسن علیق» خبرنگار لبنانی نیز با انتقاد شدید از مفاد توافق نوشت که این توافق در عمل نوعی عادی‌سازی امنیتی و ائتلافی مطیعانه با اسرائیل است. به گفته او، بر اساس این توافق، جوزف عون متعهد شده است که رژیم اسرائیل را به‌خاطر جنایات گذشته و حتی اقدامات احتمالی آینده تحت پیگرد قانونی قرار ندهد و عملاً برای آن مصونیت قانونی فراهم کرده است.

«امین شری» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان نیز اعلام کرد که موضع حزب‌الله در مخالفت با مذاکرات مستقیم با اسرائیل همچنان پابرجاست. او گفت تل‌آویو در تلاش است با چنین روند‌هایی اختلافات داخلی لبنان را تشدید کرده و زمینه درگیری میان لبنانی‌ها را فراهم کند.

«حسن فضل‌الله» نماینده فراکسیون وفاداری به مقاومت نیز با اشاره به تحولات اخیر تأکید کرد که بدون رضایت و خواست مقاومت هیچ اقدامی در لبنان به نتیجه نخواهد رسید. وی افزود دولت نمی‌تواند سرنوشت کشور را به تصمیماتی گره بزند که اراده مردم را نادیده می‌گیرد.

همچنین حزب سوسیال ناسیونالیست لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد توافق اخیر با رژیم اسرائیل نه بازتاب‌دهنده اراده مردم لبنان است و نه فداکاری‌های آنان را پاس می‌دارد. این حزب تأکید کرد چنین توافقی در عمل به معنای مشروعیت‌بخشی به نتایج تجاوز، کشتار، ویرانی و آوارگی بیشتر مردم و فراهم کردن مسیر فرار سیاسی و امنیتی برای دشمن صهیونیستی است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×